Nordkapp - Slizounův svět

Přejít na obsah

Hlavní nabídka

Nordkapp

NORDKAPP 2014

Teď právě ležím v UVN ve Střešovicích po operaci kolene a mám konečně čas vstřebávat mnoho zážitků z cesty na „konec“ světa. Operace byla plánovaná (utrzenej meniskus z lednna, akce Valdek J) , ale po cestě jsem tomu ještě trochu pomoh, ale o tom později.

V lednu jsem si koupil motorku. Je to první motorka co mám s topením na ruce a bylo o cíli cesty vcelku rychle rozhodnuto. Pojedeme někam, kde je zima a na Nordkappu je zima pořád.
Zkušenosti s cestováním na moto už jsem měl ( Itálie 2001, Monte Carlo 2002, Portugalsko 2003, Elefantentreffen 2006, Pobaltí 2006, GB 2013) takže balení bylo vcelku jednoduché, přidal jsem jen nějaký termo prádlo a tlustý ponožky navíc.

Cestujeme ve dvou na dvou motorkách já BMW K1200R 2006 a Jirka BMW K1200RS 2004.
Spíme většinou pod širákem (je to rychlejší na balení) nebo jako letos ve stanu, jinak to nešlo.
Nejsme milovníci památek a podobných záležitostí, zajímá nás cesta v krajině jako taková a dobití zvoleného cíle.

Pátek 27.6. 2014 DEN 1.

Sraz máme u pumpy na dálnici směr Teplice v 12:30 a musíme stihnout trajekt v 22:30 ze Sassnitzu do Trelleborgu . Cesta po německých dálnicích ubíhá svižně, neprší. Kolem 22:00 už stojíme v přístavu. V místním krámu kupujeme nějaké tekutiny, za vodou už ceny trochu poskočí a prostě tak výhodnou nabídku nemůžeme odmítnout
J. Na lodi mě překvapuje malý počet lidí co šéfujou nalodění a taky to, že motorky nikdo ničím nepřivazuje, což je divné, ale nespadly takže ok. V 3:45 vyjíždíme z lodi do deště a ještě je tma. Chvilku jedeme než se rozední, aby se nám lépe hledalo místo ke spánku.
Stavíme stany v dešti a jdeme spát. Místo sice kousek od Nějakého baráku, ale v pohodě, pěkná travička, chráněno od silnice stromky. GPS: N55 26.980 E13 11.098.

Najeto 750 km.

Sobota 28.6. 2014 DEN 2.

Vstáváme do pěkného počasí 17 oC , balíme krámy a vyrážíme po silnici E4 směr Stockholm.
Trochu jsem se bál rychlostí ve Švédsku, ale místní jezdí tak o cca 10 až 15km/h rychleji než je dovoleno, výjimkou jsou označené radary, kde rychlost dodržují. Po poledni se začíná zatahovat a následně začíná pršet. Jedeme v dešti až do večera. Místo na spaní nacházíme vedle jezera Wattern.
Kousek od nás se pasou krávy je tu klid GPS: N58 07.758 E14 34.030.
Přestalo pršet a nastal čas si udělat pěkný večírek, když už tu jsou ty lavičky se stolem
J.
Začínají menší problémy, jako že Jirka urval zavírání kufru a od teď je tam gumycuk, občas mu nesvítí zadní světlo, mě zase občas nevypíná brzdový světlo, ale to sou jen maličkosti, kterým se pousmějeme. Jsem línej cokoli dělat ulehám spokojeně unavenej do stanu v nepromoku bez spacáku.

Najeto 380km

Neděle 29.6. 2014 DEN 3.

14 oC Sluníčko jedeme směr sever začíná mě bolet hlava, 2x brufen s energeťákem to dávají do kupy. Vaříme oběd a na obloze přibývají mraky. Nakupujeme v místním Lídlu zásoby a kolem 17:00 je to tady, prší. V 21:00 přestává pršet a nacházíme místo na spaní.
GPS. N61 59.295 E17 14.541
Poprvé si všímáme, že není potřeba čelovka, tak nějak se tu jen sešeří, ale pořádná tma tu už není.
Už neprší, ale stan kvůli komárům je nutností. Před spaním jen chvilku pokecáme o problémech s plexi na helmě za jízdy v dešti a o tom, že nepromok na boty co mám já vymejšlel nějakej debil, protože se zachytává o stupačku a při zastaveni to musím „vycvakávat“ podobně jako na kole z SPD a není to zrovna příjemný.

Najeto 576km

Pondělí 30.6. 2014 DEN 4.

Ráno je pod mrakem. A krásných 11,5  oC  celej den střídavě prší a neprší v obchodě COOP nakupujem chleba a saláty. Oboje je dobrý. Chleba tu mají sladkej s příměsí jablka. Cesta většinou rovná bez zatáček. Provoz, zalidnění i výška porostu se zmenšuje…
J. Nocleh nacházíme vedle nějakého rozpadlého statku. GPS: N66 21.320 E22 50.297. Komárů je pořád více, repelent je zřejmě asi přitahuje. Musíme na sobě mít pořád kukly, jinak se to nedá přežít. Vaříme kávu a jdeme spát.

Najeto: 675km

Úterý 1.7. 2014 DEN 5.

12,5  oC  Krásné slunečné ráno ve spěchu před hmyzem rychle balíme a jedem dál, někde zřejmě míjíme polární kruh (nevšimli jsme si asi se jen tak někde mihnul
J) . Po ceste děláme jakoby „náhodné“ fotky při jízdě a odpoledne vnikáme do Finska a následně do Norska, pořád stoupáme. Místo stromů už tu jsou jen keře a teplota na slunci je kolem 20  oC. Nevydržím a jdu se vykoupat do jednoho z jezírek, voda je průzračná, ale studená. Cesta začíná klesat a občas jsou tu i zatáčky, silnice pěkná ideální pro brusiče kolen. Sjíždíme do posledního většího města pře Nordkapem jménem Alta. Na odpočívadle dáváme kávu a s radostí zjišťujem, že až sem se za náma komáři netáhnou, takže se dá i normálně sedět, aniž by se člověk jen oháněl rukama.
Zhruba 100km před cílem zastavujeme už u moře na odpočívadle. Zběžně koukám na zadní gumu a objevuji v ní kus nějakého hrotu. Pliváním zjišťuji že guma pomalu, ale jistě uchází. Přichází na řadu sada na lepení, která je 10 let stará a byla se mnou v Portu
J. Po zalepení děláme revizi gum i na druhém stroji a s hrůzou zjišťujeme, že Jirkovo zadní kolo vykazuje velké stopy opotřebení od místních hrubých silnic. Po krátké poradě je rozhodnuto, ta guma to musí dát a jedem dál.
Na Nordkapp dorážíme těsně před jednou ráno. Zaplatíme vstup, abychom následně zjistili, že místní kino, museum i záchody v jednu zavírají. (Takže pokud se sem budete blížit v tuto hodinu, počkejte do 1:30 a projedete pravděpodobně zadara). Je krásných 6.5 oC. Nejprve děláme obhlídku pěšky, pak sedáme na stroje a přes závoru si jedem udělat snímek ke globusu i s motorkama. Plán je takový, že se vyfotíme a jedem hned zase pokorně na parkoviště. Ale….  Jirka 5 metrů před globusem píchá zadní gumu. Po chvilce přemejšlení co s tim do ní Jirka pere sprej na opravy, kterej je uplně nanic (taky už je mu několik let
J) kromě toho že je aspoň vidět kde díra je a kolo trochu nafoukne. Knotem spravuju díru a koukam, že guma je na sračky a čouhají z ní dráty. Na poloprázdný gumě Jirka jede z5 na parkoviště.
Načínáme rum aby se nám lépe přemýšlelo a jdeme hledat rukavice který pravděpodobně zůstaly u globusu. Rukavice se našly zapadnutý mezi nepromokem a kombinézou, ale to už jsme zase u globusu a Jirka dostavá skvělej nápad abych do něj vlez že to bude pěkná fotka. Mě to v tu chvíli přijde dost dobrý a jdu na to. Když jsem nahoře zjišťuju, že se tam v těch moto hadrech nedostanu a  jako bonus si vyklubuju načnutý koleno (natrženej vaz u šroubu, co mám v kolenu od plastiky). Z očí mě tečou slzy, ale držím, co bych pro fotku neudělal, že jo
J.
Jsou 4 ráno doskákal jsem po jedné noze na parkoviště, kde stavíme stany uleháme oblečeni ke spánku.

Najeto 750km

Středa 2.7. 2014 DEN 6.

Vstáváme v 8:00 je 7 oC včera se to mooooc povedlo…
J
Sotva chodím, ale na motorce pravou nohu nanic nepotřebuju, (má to dual) takže jako mnohem větší problém je Jirkova zadní guma, musí na ní ujet ješte 250km do Alty, jinde se tu nová guma sehnat blíže nedá. Pumpičkou co mám na horský kolo se Jirka snaží do gumy dostat aspoň trochu vzduchu. Z obytného auta k nám přichází Švéd s kompresorem. Radostně ho Jirka zapojí, po chvilce něco zasmrdí a kompresor přestane pracovat. (Původně jsme mysleli že odešel kompresor, ale utavilo se pouzdro na pojistku na motorce). No nic, vyrážíme směr Alta. Jirka po cca 70km znovu píchá, znova spravujeme a znova pumpujeme pumpičkou. Jde to moc dobře
J a je to velká zábava. Jirka jede pomalu a já mám čas zastavovat a fotit. Potom ho „předpisově“ dojíždím. Ve 150km/h na 80tce míjím radar hrkne ve mně, ale už ani neubírám, jestli mě maj tak si mě tu stejně nechaj, naštěstí se od Jirky, kterej měl čas při pomalé jízdě to omrknout dozvídám že měřili na druhou stranu. Že by se nám smůla začala vyhýbat? Dorážíme do Alty a až na třetí pokus nalézáme pneuservis, kde sice zavírají, ale asi nás jim bylo líto a za 2044 NOK má Jirka vzadu novou bačkoru. Jedeme dál, vaříme oběd z posledních zásob, fotíme soby, kteří se tu po silnicích toulají jak zfetovaný. Těsně než začíná pršet nacházíme místo na spaní a zase jsou tu komáři v neskutečném množství!!! GPS: zapomněl jsem zaznamenat.

Najeto: 500km

Čtvrtek 3.7. 2014 DEN 7.

Vstáváme do zamračeného rána 10 oC,  po cestě si dávám Norskou makrelu z konzervy a konečně potkáváme polární kruh, kde děláme pár fotek. Je to jen obyčejný místo s krámkem a nic moc z toho tady nedělají. Celej den střídavě prší nebo je zataženo. Jirkovi začíná pro změnu odcházet přední guma a na pár místech z ní vykukují vesele drátky
J. Začíná se smrákat v lese stavíme stany a jdem spát. GPS: N62 59.705 E25 49.138

Najeto 660km

Pátek 4.7. 2014 DEN 8.

Ráno je pod mrakem a vcelku teplo přes den se vyjasňuje. Po cestě objednáváme trajekt z Helsinek do Tallinu na 18:30. Kupujem si na ochutnání v místním supermarketu salám a sýr a ženem do Helsinek, kde jsme v 17:00. Řešíme Jirkovu přední gumu, servis je 20km daleko to by se stihnout dalo, takže jedem. Za krásných 200E má Jirka novou přední gumu a hurá na loď. V Helsinkách jsou asi 3 místa odkud lodě odplouvají, samozřejmě to trefujeme až na třetí pokus a na loď jedeme pozdě naštěstí se ještě z důvodu totálního naplnění naloďuje (Je pátek zřejmě finové jedou do estonska za levným alkoholem). Po dvou hodinách vyjíždím z lodi a motorka hlasí prasklý potkávací světlo.
U pumpy žárovky nemají, ale zaujmulo mě pivo „Lidskoje“, takže kupuju místo žárovky pivo a prohazuju v motorce žárovky z dálkovýho na potkávací (moto má v obou H7) jedeme dál. Po cca 100km rozbalujeme bivak ochutnáváme „Lidskoje“ a jdeme spát. Komáři jsou pryč, nebo pryč pár jich tu je, ale po předchozích zkušenostech je to jak nic…
GPS: N59 04.949 E24 24.468

Najeto: 500km

Sobota 5.7. 2014 DEN 9.

Ráno vstáváme do jasného rána, ale je pocitově nějak zima. Dnešní plán je dojet někam do Polska a zítra to dotáhnout v klidu domů. Jako bonus Jirkovi padá motorka ze stojánku, naštěstí šla do měkka, žádné škody. V Lotyšsku si dáváme sladký oběd a mě pomalu začíná nějak bolet břicho (Makrela?). Najednou je vedro 28 oC koupeme se v jezírku a je nám hej. V Litvě se fotíme u stíhaček. Motorka zase něco hlásí ohledně světel, jsem línej zastavovat, jdu pomocí jedné nohy do stupaček a dávám ruku před přední světlo jestli svítí, svítí, ale když se vracím tak se vyškubne tankvak i s mobilem a v zrcátku vidím jenom jak tancuje po silnici. Nakonec skončil v příkopě ve vysoké trávě.
Hledáme, ale nemůžeme ho najít Jirka mě volá na mobil do tankvaku po 20 minutách ho konečně slyším. Byla by to tragédie, ne kvůli mobilu a tankvaku, ale všem fotkám z cesty. (Další varianta byla počkat do tmy a svítit do trávy snad by jsme ho podle reflexního pruhu našli). Než najdeme nocleh musím dvakrát odběhnout do lesa kvůli střevním problémům, je to moc „příjemné“ zpestření vzhledem k tomu že kvůli kolenu nemůžu být pořádně na bobku, ještě že mám sebou vlhčené ubrousky (doporučuju je vzít utírají stejně dobře plexi na helmě, ruce  i díru na zadku
J). V Polsku stavíme stany pomazlíme se s liškou co nás pozoruje a ani po hozených kamenech nechce utéct asi má vzteklinu. Ještě jednou si jdu odskočit a zapínám stan až nadoraz aby mě tam ta Bystrouška nevlezla.
GPS: N53 49.586 E22 54.840

Najeto 680km

Neděle 6.7. 2014 DEN 10.

Vstáváme do pařáku a jedeme konečně směr Praha. Po cestě jsem používal navigaci Garmin nuvi 550, která nás spolehlivě vedla celou cestu, ale to co předváděla v Polsku, stálo za to. Hodinové bloudění po Varšavě v 32 oC byl opravdový zážitek. V Polsku se masivně staví dálnice, nadjezdy, podjezdy a vedou mimo původní okresní silnice, snažil jsem se dát na cestu nejnovější mapové podklady bylo to na nic a k tomu je Garmin oproti jiným navigacím co používám hodně svůj a nenechá si jen tak něco líbit. Pomocí navigace v mobilu IGO spolehlivě nacházíme směr a jedeme střídavě v bouřce a v totálním pařáku. V Polsku se jezdí všude rychle, ale taky tam měří často policajti radarovou pistolí a občas je pevnej radar ve vesnicích. Nicméně auta v protisměru vždy dostatečně v předstihu blikají a pokutám jsme se vyhnuli. Konečně se silnice začíná klikatit a jsme v Náchodě. Za Hradcem si u pumpy dáváme u Mekáče menu, voláme domů ženám a přítelkyním, že už se blížíme. Kolem 23:30 přijíždím domů a jsem spokojen jak malej kluk co dostal na hraní rybičku.

Najeto: 950 km

Cesta mě přinesla spousta nových zážitků a poznání, už teď se těším na další výpravu.
Na poznámky jsem si sebou koupil speciální notýsek a pečlivě jsem si do něj dělal poznámky, ale tužka kterou jsem psal byla inkoustová a vzhledem k deši se mě to rozpilo, cestopis píšu z paměti a mnoho malých příhod se mě vybaví až časem.

Celkově najeto cca 6450 km +- navigace i motorka ukazujou něco jinýho

Navštívené státy: Německo, Švédsko, Finsko, Norsko, Estonsko, Lotyšsko, Litva, Polsko

Teplotní rozsah: 6,5 až 32  oC

Spotřeba obou strojů kolem 6l/100km, k1200RS žralo o fous víc (hlavně gumy
J)

Závady:
K1200RS 1x přední a 1x zadní guma, u přední se s výměnou počítalo, ale ten zadek nás překvapil asi je to hrubým asfaltem a neustálou jízdou „rovně“ , zadní světlo někdy svítí někdy ne, ulomený držák zámku u kufru, zátka řídítek u plynu někde ulítla
K1200R Nevypínalo brzdový světlo, ale po cestě se to nějak samo opravilo, uchycení taknvaku se zasekává, prasklá žárovka potkávacího světla, rozhadrovanej obal proti desti tankvaku co jsem měl za sebou na sedle

Náklady se bojím spočítat ….

Všem kdo se chystají na severní konec Evropy přejem štastnou cestu a zaručujem, že zážitek bude nezapomenutelný ….  


Jirka a Sliz

Všechny fotky tady


 
Návrat na obsah | Návrat do hlavní nabídky